fbpx

Witaminy w diecie roślinnej – najlepsze źródła!

Witaminy w diecie roślinnej – najlepsze źródła

Witaminy w diecie roślinnej – najlepsze źródła!

            Dieta roślinna jest odpowiednim sposobem odżywiania w każdym wieku, jeśli jest ona odpowiednio zbilansowana i skomponowana. Podstawą jest różnorodność i odpowiednie łączenie produktów ze sobą, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W poprzednim wpisie wymieniłam najlepsze i najpopularniejsze źródła węglowodanów, białka i tłuszczów, natomiast na tej stronie dowiesz się, jak dostarczyć w diecie witaminy i pierwiastki chemiczne. Owoce i warzywa, które bywają podstawą w diecie roślinnej, są prawdziwym skarbcem między innymi niezbędnych witamin, dlatego warto je włączać do każdej diety.

WITAMINY ROZPUSZCZALNE W TŁUSZCZACH
            Związki, zwane witaminami, są związkami chemicznymi, będącymi niezbędnymi do funkcjonowania organizmu. Dzielą się na rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie. Do `tych pierwszych należą witaminy A, D, E K. Poniżej najlepsze ich źródła w produktach roślinnych.

WITAMINY ROZPUSZCZALNE W WODZIE
            Do witamin rozpuszczalnych w wodzie należy szereg związków chemicznych, to jest: witamina C (kwas askorbinowy), witamina B1 (tiamina), witamina B2 (ryboflawina), witamina B3 (niacyna), witamina B5 (kwas pantotenowy) , witamina B6 (pirydoksyna), witamina B7 (biotyna, witamina H), witamina B12 (cyjanokobalamina) i kwas foliowy.

Jak widać, produkty roślinne bogate są w wiele witamin, jednak różna jest ich biodostępność, czyli możliwość przyswojenia przez organizm, między innymi poprzez obecną w danej roślinie formy związku chemicznego witaminy. Warto urozmaicać swoją dietę, aby codzienny jadłospis dostarczył niezbędnej ilości witamin w ciągu danego okresu czasu. Witamina B12, która nie została ujęta w tabelach, wymaga suplementacji w trakcie długotrwałego stosowania diety roślinnej.

Autor: Agnieszka Wesołek

Bibliografia:
1. „Witaminy”, praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000
2. Sikorski Zdzisław E.(red.), Chemia Żywności, wyd. 4, WNT, Warszawa, 2002
3. Herrmann W, Obeid R, Schorr H, Geisel J.; Functional vitamin B12 deficiency and determination of holotranscobalamin in populations at risk.; Clin Chem Lab Med. 2003 Nov;41(11):1478-88
4. Gawęcki J., Hryniewiecki L. 2007. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D. 2014, Dietoterapia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
6. Jarosz M.(red) 2017, Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa

Podobało się?

Udostępnij !

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Mariusz Janecki

Mariusz Janecki

O mnie

Biznes trenera i dietetyka

Nazywam się Mariusz Janecki, jestem trenerem personalnym online, specjalistą z zakresu żywienia i treningu, promotorem zdrowego stylu życia. Sportem pasjonuję się od dziecka, a od kilku lat zawodowo pomagam ludziom w osiąganiu wymarzonej sylwetki, dobrego zdrowia i samopoczucia.

Od 2020r Uczę również trenerów i dietetyków biznesu online.

Sprawdź moje E-booki

YouTube

Dieta - jak się za to zabrać

pobierz BEZPŁATNEGO
e-booka

Przetwarzam Twoje dane zgodnie z polityką prywatności