Trening jakościowy – Podczas budowania masy mięśniowej

Trening jakościowy – Podczas budowania masy mięśniowej

Zasada treningu opracowana przez Joe Weidera – stosowana zazwyczaj w okresie przedstartowym w celu poprawienia definicji i jakości umięśnienia. A ja wygląda kwestia z treningiem jakościowym w okresie budowania masy mięśniowej ? Czy jest to dobre rozwiązanie ? W poniższym artykule wszystko wyjaśnię !

1. Trening jakościowy – na czym polega?
Trening jakościowy polega na skracaniu przerw odpoczynku pomiędzy seriami. Najważniejsze aby zachować jednak tą samą liczbę powtórzeń a nawet wykonać większą w całej jednostce treningowej. Taka forma treningu przyczynia się do rozwoju włókien czerwonych, które są ważne, ale nie najważniejsze podczas budowania masy mięśniowej. Nie mogą być priorytetem naszego treningu. Dlaczego ? 

Ponieważ poprzez skrócenie przerw odpoczynku pomiędzy seriami, wchodzimy w strefę treningu interwałowego, a to prowadzi do wzrostu wytrzymałości siłowej, a nie jest to najważniejsze podczas budowania masy mięśniowej.  W czasie takiego treningu pracujemy w dużym stopniu nad rozwojem małych, słabych ale wytrzymałych włókien czerwonych, których rozrost jest niezbędny do rozwoju mięśni, lecz nie najważniejszy! 

2. Objętość treningowa a intensywność treningowa – To nie to samo !
Warto zwrócić uwagę na błąd postrzegania podczas układania planu treningowego – objętości treningowej z intensywnością treningową. Objętość treningowa (ang. volume)jest to nic innego jak ilość serii i powtórzeń wykonanych na danym treningu siłowym z danym obciążeniem. Przykładowo wykonujesz 5 serii wyciskania na klatkę po 5 powtórzeń w każdej serii – łącznie 25 powtórzeń z ciężarem w ramach jednej sesji treningowej. Natomiast w skład intensywności treningowej wchodzi: %CM (ciężar maksymalny do wykonania 1 powtórzenia), tempo ćwiczeń oraz czas wykonywanych powtórzeń.      

3. Jakie korzyści daje trening jakościowy ?
– Zwiększa wytrzymałość siłową
– Daje nowy bodziec dla mięśni
– powoduje szybsze spalanie tkanki tłuszczowej
– poprawia wyrazistość i definicję mięśni
– przyczynia się do krótszej jednostki treningowej
– mniejsze obciążenie stawów, poprzez zmniejszenie ciężaru

4. Podsumowując:
Trening jakościowy jest efektywny i zasługuje na zwrócenie uwagi, lecz polecam go bardziej dla osób chcących się pozbyć zbędnej tkanki tłuszczowej, oraz dla osób chcących zwiększyć wytrzymałość. W okresie masowym nie jest dobrym rozwiązaniem, ze względu na wysoką intensywność. Proponuje skupić się na się na innej metodzie treningowej (mniej intensywnej), a dodatkowo dołączyć standardowy treningu aerobowy co pozwoli nam zachować tkankę tłuszczową na odpowiednim poziomie podczas budowania masy mięśniowej. 

Podobało się?

Udostępnij !

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Mariusz

Mariusz

Sprawdź moje E-booki

YouTube

Instagram