fbpx

Superfoods w polskiej kuchni – dlaczego takie super?

Superfoods w polskiej kuchni

Superfoods w polskiej kuchni – dlaczego takie super?

            O tzw. żywności superfoods jest głośno od kilku lat. Promowana jest w mediach, magazynach. Polecana ze względu na jej SUPER właściwości. W tym miejscu wielu ludzi zadaje sobie pytanie – jakie? Czy takie produkty są drogie i ciężko dostępne?
            Superfoods to termin dietetyczny, który oznacza świetną żywność. W praktyce oznacza produkty, których składniki w nich zawarte (np. związki chemiczne, pierwiastki) oddziałują w pozytywny sposób na organizm po ich spożyciu, strawieniu i wchłonięciu. Niestety, promowane są zazwyczaj tylko produkty dla wielu o obcych nazwach, jak nasiona chia, jagody goji. Nie zdajemy sobie sprawy, że takie produkty są w zasięgu naszej ręki każdego dnia, podczas wizyty w sklepie spożywczym.
            Przykładów można wymieniać w nieskończoność, jednak przyjrzyjmy się kilku z nich.

CZOSNEK

            Czosnek jest nie tylko cenioną przyprawą, ale również dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Spośród wielu składników czosnku istotną rolę odgrywają związki siarkowe. Należy do nich allicyna o właściwościach bakteriobójczych, obniżająca ciśnienie tętnicze.
            Czosnek dzięki swojemu składowi od tysięcy lat wykorzystywany jako najsilniej działający antybiotyk także może być traktowany jako źródło środków przeciwnowotworowych. Czosnek i uzyskane z niego preparaty znalazły zastosowanie w leczeniu miażdżycy i nadciśnienia, w nieżycie jelit, biegunce, zwłaszcza u dzieci spowodowanej zakażeniem na tle pokarmowym, wzdęciach i robaczycach, a także w reumatoidalnym zapaleniu stawów, zewnętrznie w zapaleniach gardła i dziąseł.

TRUSKAWKI

            Truskawki zawierają dużo witaminy C,  A, B1, B2, B6, E oraz PP, a potas. W mniejszych ilościach w ich skład wchodzą inne minerały.  Wstępuje w nich kwas elagowy. Kwas ten chroni komórki organizmu przed działaniem substancji rakotwórczych.
Błonnik pokarmowy korzystnie wpływa na perystaltykę jelit i zapobiega rozwojowi raka jelita grubego i odbytnicy. Jedna szklanka truskawek zawiera również 2,2 g błonnika pokarmowego.


CEBULA
            Wywar z cebuli zalecany jest w chorobach reumatycznych, a syrop przy przeziębieniach. Wąchanie surowej cebuli polecane było przez lata w chorobach dróg oddechowych. Przez całe stulecia cebula należała do najcenniejszych leków przeciwszkorbutowych, czyli ostrych braków witaminy C. Czerwona cebula zawiera też antocyjany – naturalne barwniki roślinne wykazujące działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, przeciwalergiczne, a nawet przeciwnowotworowe.

KASZA JAGLANA
            Kasza jaglana zawiera fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które działają w organizmie ludzkim podobnie jak estrogeny, które regulują gospodarkę hormonalną kobiety, łagodzą objawy menopauzy i mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi, jajników i macicy. Jest źródłem steroli roślinnych, które obniżają poziom cholesterolu. Jest bardzo bogata w witaminy i inne związki. Nie bez powodu nazywana jest polską królową kasz.

MARCHEW

            Jest ważnym źródłem wielu naturalnych substancji odżywczych, w tym przeciwutleniaczy (β-karoten, witamina C) i węglowodanów (błonnik, pektyny). Wielu badaczy potwierdza związek dużej aktywności antyoksydacyjnej karotenoidów, w tym β-karotenu, z przeciwnowotworowym oddziaływaniem na organizm, zwłaszcza w przypadku nowotworów nabłonkowych, np. płuc.
            Reasumując, spożywamy każdego dnia wiele produktów nie mając pojęcia, że działają na nas bardzo korzystnie, a przy okazji są bardzo smaczne. Warto urozmaicać swoje posiłki i jadłospisy, aby dostarczać różnych składników odżywczych.

Autor: Agnieszka Wesołek

Bibliohrafia:
Superfoods: The Healthiest Foods on the Planet. Reinhard T. 2010. Firefly Books, Inc., PO Box 1338, Ellicott Station, Buffalo, NY 
Hudson T. Maca: New insight on an ancient plant. Integr. Med. Dec 2008/Jan 2009, 7, 6.
OCENA WYBRANYCH CECH JAKOŚCIOWYCH  ŚWIEŻYCH I MROŻONYCH OWOCÓW SZEŚCIU ODMIAN TRUSKAWKI Katarzyna Skupień Hortorum Cultus 2(2) 2003, 115-123
CEBULA JAKO ŹRÓDŁO PREBIOTYKÓW W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM KATARZYNA GRZELAK ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jako, 2006, 2 (47) Supl., 67 – 75
ANALIZA ZAWARTOŚCI ZWIĄZKÓW FENOLOWYCH I BIAŁKA W KASZACH GRYCZANYCH DOSTĘPNYCH NA RYNKU W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM Aleksandra Majkowska , Joanna Klepacka, Ryszard Rafałowski Fragm. Agron. 32(1) 2015, 82–91
Wpływ beta-karotenu, retinoidów i receptorów retinoidowych na proliferację i transformację nowotworów komórek Katarzyna Staniaszek1, Anna Goździcka-Józefiak, Biotechnologia 3 (82) 28–45 2008 

 

Podobało się?

Udostępnij !

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Aga

Aga

O mnie

Biznes trenera i dietetyka

Nazywam się Mariusz Janecki, jestem trenerem personalnym online, specjalistą z zakresu żywienia i treningu, promotorem zdrowego stylu życia. Sportem pasjonuję się od dziecka, a od kilku lat zawodowo pomagam ludziom w osiąganiu wymarzonej sylwetki, dobrego zdrowia i samopoczucia.

Od 2020r Uczę również trenerów i dietetyków biznesu online.

Sprawdź moje E-booki

YouTube

Dieta - jak się za to zabrać

pobierz BEZPŁATNEGO
e-booka

Przetwarzam Twoje dane zgodnie z polityką prywatności