Analiza składu ciała – na czym polega?

                  Będąc  w gabinecie dietetyka, na siłowni lub w klubie fitness często mamy okazję przeprowadzić analizę składu ciała. Na czym ona polega? Jak się ja przeprowadza? Co mówią wyniki?

Bioimpedancja elektryczna
    Analiza składu ciała to sposób na poznanie zawartości wody, masy mięśniowej i tkanki tłuszczowej w organizmie. Sama waga ciała świadczy o niewielu aspektach, w odróżnieniu od wyżej wymienionych danych.  Jest to bezbolesny i bezinwazyjny sposób. Urządzenia, na których wykonuje się to badanie przypominają wagi z elektrodami – zazwyczaj czterema. Analizator wykorzystuje bioimpedancję elektryczną czyli mierzenierodzaju oporu elektrycznego tkanek, przez które puszczony zostaje prąd elektryczny o niewielkim napięciu. Każdy rodzaj tkanki daje inny wynik, stąd możliwość wyniku zawartości poszczególnych tkanek w organizmie.

Przeciwwskazania do badania
                  Badanie polegające na bioimpedancji elektrycznej nie jest szkodliwe, jest bezbolesne i trwa kilkadziesiąt sekund. Do bezwzględnych przeciwwskazań do wykonywania analizy składu ciała tą metodą należą:
– rozrusznik serca;
– ciąża;
– epilepsja.
                  Wynik mogą zniekształcać:
– miesiączka w dniu badania;
– metalowe elementy w ciele;
– nieodpowiednie przygotowanie do badania.

Przygotowanie do badania
                  Aby wynik był jak najbardziej rzetelny i wiarygodny, należy się do badania odpowiednio przygotować:
– na 24 godziny przed badaniem należy zrezygnować z intensywnego wysiłku fizycznego, także treningu w przypadku osób regularnie trenujących;
– w dniu badania należy zrezygnować z napojów zawierających kofeinę i teinę – kawa, herbata, yerba mate, napoje typu Cola, napoje energetyzujące;

– w dniu badania, na dwie godziny przed wizytą nie należy pić i spożywać posiłków;
– najlepiej badanie robić na czczo;
– jeśli badanie robione jest w klubie fitness, należy zawsze zrobić je przed treningiem, następnie spożyć posiłek i dopiero udać się na zaplanowany trening;
– podczas badania będzie trzeba mieć bose stopy, więc najlepiej zrezygnować z rajstop na rzecz spodni lub legginsów.

Wyniki analizy składu ciała
     Po badaniu otrzymuje się wydruk, na którym jest szereg skrótów i informacji:

  • procent i masa tkanki tłuszczowej
  • procent i masa tkanki mięśniowej
  • BMI
  • całkowitą masę ciała
  • masie mineralnej kości
  • procent całkowitej wody w organizmie
  • stopień otłuszczenia narządów
  • wiek metaboliczny – czyli wiek fizyczny ciała
  • rodzaj budowy ciała w oparciu o wskaźnik BMI i procentową zawartość tkanki tłuszczowej (atletyczny, nisko otłuszczony i mocno umięśniony, nisko otłuszczony, w normie i mocno umięśniony, słabo umięśniony, otyły, wysoko otłuszczony, z ukrytą otyłością)
  • niektóre urządzenia ukazują także zawartość wody, tkanki tłuszczowej i mięśniowej z podziałem na tułów i 4 kończyny, a także ukazują PPM.

Często widnieją także skróty:

  • Masa ciała rzeczywista, masa standardowa
  • LBM (Lean Body Mass) – beztłuszczowa masa ciała
  • TBW (Total Body Water) – procentowa zawartość wody całkowitej
  • BMI (Body Mass Index) – wskaźnik masy ciała
  • ICW (Intercellular Water) – zawartość wody wewnątrzkomórkowej
  • ECW (Extracellular Water) – zawartość wody pozakomórkowej
  • MBF (Mass of Body Fat) – masa tkanki tłuszczowej
  • PBF (Percent Body Fat) – procentowa zawartość tkanki tłuszczowej
  • WHR (Waist hip ratio) – stosunek obwodów pasa do bioder
  • BMR (Basal Metabolic Rate) – podstawowa przemiana materii
  • Stosunek ECW/TBW- woda pozakomórkowa / całkowita

Podsumowanie
    W celu regularnej kontroli stanu zdrowia warto – zamiast zwykłego ważenia – wykonać analizę składu ciała. Daje ona dużo więcej informacji o tym, w jakich proporcjach i ilościach są tkanki w organizmie, a także pozwala na monitorowanie zmian w czasie. Aby wynik był rzetelny, należy prawidłowo się przygotować do badania, ponieważ wskaźnik wiarygodności jest wtedy bardzo wysoki.

Autor: Agnieszka Wesołek